Przedszkole nr 92

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Informacje ogólne

 „Z odrobiną sukcesu, zachęty i zaufania, w środowisku sprzyjającym pracy,
dziecko może dotrzeć do krańców świata.”

 Celestyn Freinet

 

Przedszkole nr 92 zlokalizowane jest na osiedlu Gaj we Wrocławiu przy ulicy Bardzkiej 5. Budynek jest oryginalnie zaprojektowany. Dodatkową atrakcją jest to, że dach budynku porośnięty jest roślinami. W związku z tym jest ekologiczny i zielony. Wnętrza są jasne i przestronne. W budynku znajdują się: sala rekreacyjna wykorzystywana do zajęć sportowych, cztery sale dydaktyczne, toalety dla dzieci, które są dostosowane do wzrostu i potrzeb przedszkolaków. Placówka posiada własną kuchnię, dzięki czemu codziennie serwowane są świeże posiłki. Wokół przedszkola znajduje się duży ogród porośnięty trawą, drzewami, są również wydzielone rabaty, na których dzieci z poszczególnych grup prowadzą swoje uprawy. Na terenie ogrodu znajdują się również urządzenia terenowe.

Przedszkole nr 92 we Wrocławiu zapoczątkowało swoją działalność w roku 2002. Od tamtego czasu przez kilkanaście następnych lat w placówce realizowano autorski program wychowania przedszkolnego inspirowany pedagogiką Celestyna Freineta „Przeżywam, odkrywam, tworzę… by być”. Postać tego wybitnego pedagoga i jego koncepcja pedagogiczna wciąż inspirują naszą kadrę pedagogiczną w codziennej pracy. Nauczyciele korzystają między innymi z technik takich jak: doświadczenia poszukujące, swobodna ekspresja artystyczna, wystawa arcydzieł, narada grupowa czy gazetka wychowawcza. Koncepcja Celestyna Freineta ma dla nas szczególne znaczenie, ponieważ wiąże się z wieloletnią tradycją i to na niej niejako zbudowano to wyjątkowe miejsce.

 

„Dziecko w swoim nieustannym dążeniu do podboju świata wypowiada się właściwymi sobie środkami – malarstwem, muzyką, tańcem, poezją, majsterkowaniem, badaniem zjawisk, hodowlą…”

Celestyn Freinet

 

 Aby jeszcze lepiej wesprzeć całościowy rozwój naszych wychowanków, móc umożliwić im odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz pozwolić gromadzić coraz to więcej doświadczeń, prowadzących do zdobywania wiedzy, nauczyciele przedszkola wprowadzają do swojej pracy elementy nowoczesnych metod takich jak:

 

®    Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, która ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie i zyskuje też poczucie bezpieczeństwa.

®    Metody Batii Strauss, która pozwala dzieciom uczestniczyć w utworze muzycznym, przeniknąć do jego struktury, odczuwać i przeżywać radość wspólnoty tworzenia.

®    Edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej, która wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch ciała do wielozmysłowego poznawania świata.

®    Edukacji matematycznej Edyty Gruszczyk–Kolczyńskiej, która ułatwia rozwój możliwości umysłowych i uzdolnień do uczenia się matematyki.

®    Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, której głównym założeniem jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio organizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych. 

®    Metody Globalnego Czytania Glena Domana zachęcającej do nauki czytania od najmłodszych lat. Jej podstawą jest zabawa, wraz z towarzysząca jej atmosferą entuzjazmu i radości, ale także systematyczność.

®    Integracji sensorycznej, której celem jest polepszenie integracji między zmysłami w obrębie układu nerwowego różnego rodzaju zabawy.

®    Kodowania, które przygotowuje dzieci do myślenia abstrakcyjnego w przyszłości i rozwiązywania problemów.

®    Pedagogiki Zabawy Klanzy, której głównym atrybutem wykorzystywanym w pracy jest duża, kolorowa chusta, która przyciąga uwagę dzieci, ożywia je i daje im wiele radości, uśmiechu. Pomaga im zapomnieć o strachu i poznać lepiej innych uczestników zabawy.

®    Metody Carla Orffa, której głównymi elementami są śpiew i gra na prostych instrumentach perkusyjnych, pozwalające na twórczą samodzielność dzieci.

®    Metody malowania dziesięcioma palcami, w której wykorzystywana jest naturalna skłonność dzieci do bawienia się w substancjach o płynnej konsystencji.

®    Bajkoterapii, która ma na celu przezwyciężenie lęków związanych z różnymi sytuacjami, przedstawienie wzorców postępowania oraz pomóc w zrozumieniu świata.

®    Muzykoterapii, która wykorzystuje muzykę w celu polepszenia funkcjonowania dzieci z różnymi problemami, w tym natury emocjonalnej lub fizycznej.

®    Odimiennej metody nauki czytania Ireny Majchrzak, w której to kształcenie sztuki czytania rozpoczyna się już z dziećmi trzyletnimi, które otwierają się na świat pisma poprzez rozpoznawanie swojego imienia.

®    Metody twórczego rozwiązywania problemów, która wspiera rozwój kreatywnego myślenia dzieci.

®    Kinezjologii edukacyjnej, która wspiera rozwój poprzez wykorzystywanie poprzez wykorzystywanie różnorodnych ćwiczeń motorycznych.

®    Terapii ręki, dzięki której usprawnia się motorykę małą dzieci.

®    Pedagogiki Marii Montesori, która kładzie nacisk na wszechstronny rozwój dziecka oraz dostarczenie doświadczeń na podstawie których dziecko może budować swoją wiedzę.

®    Treningu Umiejętności Społecznych, której celem jest nauka nazywania oraz rozumienia emocji, a także dobrego funkcjonowania w społeczeństwie.

®    Metodyki nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mająca na celu osłuchanie dzieci z językiem obcym, naukę rozumienia prostych zwrotów oraz reagowania na nie, a także poznanie podstawowego słownictwa w języku angielskim.

Wszystkie te metody wychodzą naprzeciw dziecięcej potrzebie zabawy, doświadczania wielozmysłowego, radosnego tworzenia, aktywności ruchowej, kontaktu z rówieśnikami  i poczucia bycia ważną częścią grupy. Właśnie poprzez ich stosowanie chcemy zapewnić dzieciom wspomniane w przywołanym powyżej cytacie Celestyna Freineta sprzyjające warunki, aby z naszym wsparciem dzieci zarówno chciały, jak i mogły dotrzeć do krańców świata. Ponadto w naszej placówce odbywają się zajęcia z gimnastyki korekcyjnej oraz logopedyczne prowadzone przez specjalistów.

Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami wspomagającymi pracę placówki: okolicznymi placówkami oświatowymi, Wojskiem, Policją. Strażą Pożarną, Radą Osiedla Gajowice, Klubem Seniora, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczną, Wrocławskim Hospicjum dla Dzieci.

 

„Nowoczesne przedszkole przygotowuje dzieci dzisiaj do życia w świecie jutra”

Celestyn Freinet