Przedszkole nr 92

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej na rok 2023/2024.

Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej realizowanej

w Przedszkolu nr 92 we Wrocławiu w roku szkolnym 2023/2024

 

 

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) - art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4,

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn.: Dz. U. 2020 poz. 2198)

 

- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.)

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (tekst jedn.: Dz. U. 2020 poz. 1551 z późn. zm.).

 

Koncepcja została opracowana na podstawie:

Podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024;

Treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego.

 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej Państwa w roku szkolnym 2023/2024:

 

  1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.

  2. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

  3. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.

  4. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.

  5. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

 

OPIEKA, WYCHOWANIE, EDUKACJA

Zadania priorytetowe

Zadania szczegółowe

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne za realizację

Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej

1. Przyjęcie wniosków od nauczycieli w sprawie dopuszczenia programów i ustalenie zgodności z podstawą programową.

wrzesień

 

Dyrektor

2. Dopuszczenie Programu Wychowania Przedszkolnego do użytku i wpisanie do przedszkolnego zestawu programów.

 

wrzesień

Rada Pedagogiczna/Dyrektor

3. Ustalenie obowiązującej dokumentacji nauczycieli i sposobu jej prowadzenia.

 

wrzesień

Dyrektor

Organizacja i diagnozowanie potrzeb rozwojowych dzieci

1. Planowanie procesów wspomagania i edukacji dzieci przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych programów – plany miesięczne ze wskazaniem zamierzonych osiągnięć dzieci - cele dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.

 

trzy dni przed początkiem miesiąca

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

2. Analiza obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej – wspomagania oraz rozwoju i edukacji (w tym trudności oraz sukcesów dzieci) – ustalenie wniosków do dalszej pracy.

 

po I i II półroczu

Nauczyciele grup (karty obserwacji, karty diagnozy)

3. Omówienie wyników monitorowania kart obserwacji oraz wspomagania rozwoju i edukacji przez dyrektora z wykorzystaniem m.in. wyników nadzoru oraz informacji z ww. arkuszy obserwacyjnych oraz wyników badania gotowości szkolnej.

 

po I i II półroczu

Dyrektor

4. Założenie karty indywidualnych zachowań w odniesieniu do dzieci sprawiających trudności wychowawcze.

 

wg potrzeb

Nauczyciele grup

  1. Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania - przygotowanie formy graficznej w salach.

 

wrzesień

Nauczyciele grup

  1. Organizacja Uroczystości Pasowania na Przedszkolaka.

 

listopad

Nauczyciele grupy I

 

Tworzenie warunków
do rozwoju samodzielności dzieci
i poczucia odpowiedzialności
za powierzone zadania oraz rozwijanie zainteresowań dzieci

 

1.Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych adekwatnych do realizowanych tematów kompleksowych lub sytuacji okolicznościowych – realizacja konkretnych celów pedagogicznych – odnotowanie w dzienniku.

 

 

 

cały rok

 

 

Nauczyciele grup

2. Kontynuowanie w salach kącików zainteresowań:

 

przyrodniczy;

matematyczny;

czytelniczy;

plastyczny; itp.

 

 

cały rok

 

Nauczyciele grup

3. Cykliczne organizowanie sprzątania w sali przedszkolnej (segregowanie klocków, układanie zabawek itp.) – odnotowanie w dzienniku.

 

 

cały rok

 

Nauczyciele grup

4. Prowadzenie zajęć w zespołach dotyczących nauki:

rozbierania i ubierania;

mycia rąk;

nakrywania do stołu;

utrzymania porządku w swoim otoczeniu;

- odnotowanie w dzienniku.

 

 

cały rok

 

Nauczyciele grup

 

5. Dyżury dzieci na rzecz grupy.

 

 

 

wg potrzeb/ cały rok

 

Nauczyciele grup

 

  1. Rodzinny konkurs fotograficzny „Najpiękniejszy zakątek mojej okolicy”

październik

Włodzimierz Straburzyński

 

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
u wychowanków
i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania
do życia w rodzinie.

 

 

  1. Podtrzymywanie tradycji świątecznych:

 

  • Kiermasz Świąteczny

 

  • Warsztaty Wielkanocne

 

 

 

 

grudzień

 

 

kwiecień

 

 

 

Alicja Artemiuk, Justyna Figlarowicz

 

 

Wszyscy nauczyciele

  1. Udział w akcjach charytatywnych:

 

  • Dzień piżamy – akcja charytatywna

 

  • Akcja charytatywna dla POW Mały Dworek w Łaszczynie - ”Pomagamy, gdy zachodu potrzeba”.

 

  • Pełna miska dla schroniska” – akcja dla Schroniska dla bezdomnych zwierząt we Wrocławiu

 

 

wrzesień

 

listopad

 

 

 

styczeń

 

 

Justyna Figlarowicz

 

Włodzimierz Straburzyński

 

 

 

Agnieszka Dorniak

Alicja Artemiuk

 

  1. Kształtowanie postaw prorodzinnych:

 

  • Dzień Babci i Dziadka.

 

  • Dzień Rodziny – zabawy sportowe z rodzicami na podwórku przedszkolnym.

 

 

styczeń/luty

 

 

czerwiec

 

 

Nauczyciele grup 2-4

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

  1. Kształtowanie postaw patriotycznych:

 

  • Święto Niepodległości

 

  • Obchody świąt majowych konkurs recytatorski

 

 

 

 

listopad

 

maj

 

 

 

 

Nauczyciele grup

 

Włodzimierz Straburzyński

 

 

  1. Obchody Dnia Tolerancji

 

listopad

 

Teresa Łabaziewicz,

Justyna Figlarowicz

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kształtowanie postaw ekologicznych:

 

  • Dzień Ziemi

 

  • Strażnicy Lasów – Przytul się do drzewa –

 

  • Sprzątanie świata”

 

 

 

 

kwiecień/maj

 

wrzesień

 

 

wrzesień/październik

 

 

 

Agnieszka Balcerowiak

 

Agnieszka Dorniak,

 

 

Agnieszka Dorniak,

Alicja Artemiuk

 

 

 

  1. Projekt Edukacyjny „Dziel się z nami emocjami”

luty/czerwiec

Alicja Artemiuk

Agnieszka Dorniak

 

Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem
z doświadczeniem migracyjnym, w tym zakresie nauczania
j. polskiego jako języka obcego.

 

  1. Szkolenia i samodoskonalenie nauczycieli
    w
    zakresie wsparcia dzieci z Ukrainy.

 

w miarę potrzeb

 

Nauczyciele grup

 

 

Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.

 

1. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci:

● stosowanie różnorodnych metod pedagogicznych podczas zajęć;

● organizowanie zabaw integracyjnych z wykorzystaniem różnorodnych metod pedagogicznych;

● prowadzenie zajęć plastycznych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych i malarskich;

● organizowanie spotkań oraz zajęć dydaktycznych według zaistniałej potrzeby.

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

Nauczyciele grup

 

 

 

2. Wdrożenie alternatywnych metod pracy:

Pedagogika zabawy – Klanza;

Metoda Dobrego Startu;

● Kinezjologia Edukacyjna według Paula Dennisona;

● Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn;

Metoda R. Labana;

Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej;

Metoda aktywnego słuchania muzyki wg. Batii Strauss;

Elementy Integracji Sensorycznej;

● Edukacja matematyczna wg Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej

Kodowanie na dywanie - Edusense.

 

cały rok

Nauczyciele grup

 

3. Wolontariat współpraca z SP

 

listopad - czerwiec

 

Włodzimierz Straburzyński

(wszystkie grupy)

4. Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i rodzicom:

  • ustalenie narzędzi do obserwacji pedagogicznych oraz do badania gotowości szkolnej

  • obserwacje wstępne – prowadzenie obserwacji pedagogicznych wg przyjętych narzędzi

  • obserwacje końcowe – analiza ilościowo-jakościowa w odniesieniu do dziecka i grupy

  • prowadzenie wstępnej diagnozy gotowości szkolnej

  • prowadzenie końcowej diagnozy gotowości szkolnej

  • ustalenie list dzieci, które powinny zostać objęte pomocą psychologiczno – pedagogiczną i przekazanie informacji dyrektorowi

  • plan pracy indywidualnej z dzieckiem zdolnym lub sprawiającym problemy oraz wspomaganie i korygowanie rozwoju

 

  • indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci

 

  • powołanie zespołów ds. IPET dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

 

 

wrzesień

 

 

 

do końca października

 

 

do końca kwietnia

 

październik/listopad

 

marzec/kwiecień

 

do 31.10 lub niezwłocznie po ustaleniu takiej konieczności

 

niezwłocznie po ustaleniu takiej konieczności

 

od momentu stwierdzenia indywidualnych potrzeb i możliwości

 

niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia

 

 

Nauczyciele grup

 

 

Nauczyciele grup I, II i III

 

 

Nauczyciele grup I, II i III

 

Nauczyciele gr IV

Nauczyciele gr IV

 

 

Nauczyciele grup

 

 

 

Nauczyciele grup

 

 

Nauczyciele grup

 

 

 

Dyrektor

 

Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.

 

 

  • Prezentacja sportu jako hobby – „Bieganie jako sposób na zdrowie”

 

wrzesień

 

 

Agnieszka Dorniak

 

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

 

 

  • Prowadzenie zajęć dydaktycznych
    z wykorzystaniem tablicy multimedialnej

 

cały rok/ według potrzeb

 

Nauczyciele grup

 

 

  • Dzień bezpiecznego Internetu”

 

 

luty

 

 

Alicja Artemiuk

WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA

Przedszkole przyjazne rodzicom i dzieciom

  1. Opracowanie przedszkolnego planu współpracy z rodzicami.

wrzesień

Dyrektor

  1. Zebrania z rodzicami rozpoczynające rok/ przekazanie informacji:

przedstawienie statutu przedszkola;

przesłanie projektu koncepcji przedszkola;

● prezentacja podstawy programowej
oraz  informacja o realizowanych programach

i procedurach bezpieczeństwa;

prezentacja ramowego rozkładu dnia;

● prezentacja form współpracy przedszkole
- rodzic;

● wybór osób reprezentujących grupę (rada oddziałowa)

● zgody rodziców i upoważnienia oraz inne sprawy grupowe;

 

wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

  1. Spotkania Rady Rodziców – ustalenie zasad i zakresu współpracy w danym roku.

 

wg harmonogramu

Dyrektor/ Przedstawiciele Trójki Grupowej

  1. Ustalenie potrzeb dzieci oraz innych ważnych informacji na temat rozwoju dzieci (w tym poznanie ich sytuacji społecznej – wywiad z rodzicami lub ankieta).

 

na bieżąco

Nauczycielki grup

  1. Wywieszanie informacji dla rodziców
    o zadaniach realizowanych w przedszkolu (plany miesięczne).

 

przed rozpoczęciem każdego miesiąca

Nauczyciele grup

  1. Spotkanie z rodzicami – przekazanie informacji o wynikach obserwacji
    i wynikach diagnozy oraz postępach dzieci.

 

 

I półrocze

II półrocze

Nauczyciele grup

  1. Szkolenia/ warsztaty dla rodziców.

 

wg. potrzeb

Dyrektor

  1. Porady oraz konsultacje specjalistów
    dla rodziców i nauczycieli.

 

wg. harmonogramu konsultacji specjalistów

Specjaliści

  1. Porady i konsultacje nauczycieli
    dla rodziców.

 

wg potrzeb

Nauczyciele grup

  1. Dokumentowanie współpracy z rodzicami:

plan współpracy

rejestr kontaktów z rodzicami

protokoły

zgody rodziców

upoważnienia

inne

 

cały rok

Nauczyciele grup, specjaliści

FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU

Promocja przedszkola i system obiegu informacji

  1. Udział w konkursach zewnętrznych według ofert.

 

cały rok

Według ofert

  1. Aktualizacja strony internetowej.

cały rok

Włodzimierz Straburzyński

  1. Dzień wiosny” - Marsz kolorowego korowodu po okolicznych ulicach.

 

  1. „Wiosna, ach to Ty!” - marzec - konkurs plastyczny. Wystawa prac.

 

 

marzec

 

 

marzec

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

Justyna Figlarowicz

Opracowali: Agnieszka Dorniak, Włodzimierz Straburzyński

 

Kalendarz Imprez:

 

        1. Sprzątanie świata (wrzesień)

        2. Pasowanie na Przedszkolaka (listopad)

        3. Mikołajki (grudzień)

        4. Dzień Babci i Dziadka (styczeń/ luty)

        5. Bal Karnawałowy (styczeń/ luty)

        6. Pierwszy Dzień Wiosny (marzec)

        7. Kiermasz Wielkanocny (marzec/kwiecień)

        8. Dzień Rodziny (czerwiec)

        9. Zakończenie Roku „Zerówek”(czerwiec)