Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej na rok 2023/2024.
Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej realizowanej
w Przedszkolu nr 92 we Wrocławiu w roku szkolnym 2023/2024
Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) - art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn.: Dz. U. 2020 poz. 2198)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (tekst jedn.: Dz. U. 2020 poz. 1551 z późn. zm.).
Koncepcja została opracowana na podstawie:
● Podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
● Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024;
● Treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej Państwa w roku szkolnym 2023/2024:
-
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
-
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
-
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
-
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
-
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
OPIEKA, WYCHOWANIE, EDUKACJA |
||||
Zadania priorytetowe |
Zadania szczegółowe |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
|
Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej |
1. Przyjęcie wniosków od nauczycieli w sprawie dopuszczenia programów i ustalenie zgodności z podstawą programową. |
wrzesień
|
Dyrektor |
|
2. Dopuszczenie Programu Wychowania Przedszkolnego do użytku i wpisanie do przedszkolnego zestawu programów.
|
wrzesień |
Rada Pedagogiczna/Dyrektor |
||
3. Ustalenie obowiązującej dokumentacji nauczycieli i sposobu jej prowadzenia.
|
wrzesień |
Dyrektor |
||
Organizacja i diagnozowanie potrzeb rozwojowych dzieci |
1. Planowanie procesów wspomagania i edukacji dzieci przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych programów – plany miesięczne ze wskazaniem zamierzonych osiągnięć dzieci - cele dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
|
trzy dni przed początkiem miesiąca
|
Wszyscy nauczyciele
|
|
2. Analiza obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej – wspomagania oraz rozwoju i edukacji (w tym trudności oraz sukcesów dzieci) – ustalenie wniosków do dalszej pracy.
|
po I i II półroczu |
Nauczyciele grup (karty obserwacji, karty diagnozy) |
||
3. Omówienie wyników monitorowania kart obserwacji oraz wspomagania rozwoju i edukacji przez dyrektora z wykorzystaniem m.in. wyników nadzoru oraz informacji z ww. arkuszy obserwacyjnych oraz wyników badania gotowości szkolnej.
|
po I i II półroczu |
Dyrektor |
||
4. Założenie karty indywidualnych zachowań w odniesieniu do dzieci sprawiających trudności wychowawcze.
|
wg potrzeb |
Nauczyciele grup |
||
|
wrzesień |
Nauczyciele grup |
||
|
listopad |
Nauczyciele grupy I |
||
Tworzenie warunków |
1.Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych adekwatnych do realizowanych tematów kompleksowych lub sytuacji okolicznościowych – realizacja konkretnych celów pedagogicznych – odnotowanie w dzienniku.
|
cały rok |
Nauczyciele grup |
|
2. Kontynuowanie w salach kącików zainteresowań:
● przyrodniczy; ● matematyczny; ● czytelniczy; ● plastyczny; itp.
|
cały rok |
Nauczyciele grup |
||
3. Cykliczne organizowanie sprzątania w sali przedszkolnej (segregowanie klocków, układanie zabawek itp.) – odnotowanie w dzienniku.
|
cały rok |
Nauczyciele grup |
||
4. Prowadzenie zajęć w zespołach dotyczących nauki: ● rozbierania i ubierania; ● mycia rąk; ● nakrywania do stołu; ● utrzymania porządku w swoim otoczeniu; - odnotowanie w dzienniku.
|
cały rok |
Nauczyciele grup |
||
5. Dyżury dzieci na rzecz grupy.
|
wg potrzeb/ cały rok |
Nauczyciele grup |
||
|
|
październik |
Włodzimierz Straburzyński |
|
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
|
|
grudzień
kwiecień |
Alicja Artemiuk, Justyna Figlarowicz
Wszyscy nauczyciele |
|
|
wrzesień
listopad
styczeń |
Justyna Figlarowicz
Włodzimierz Straburzyński
Agnieszka Dorniak Alicja Artemiuk |
||
|
|
styczeń/luty
czerwiec |
Nauczyciele grup 2-4
Wszyscy nauczyciele |
|
|
|
listopad
maj |
Nauczyciele grup
Włodzimierz Straburzyński |
|
|
|
listopad |
Teresa Łabaziewicz, Justyna Figlarowicz
|
|
|
kwiecień/maj
wrzesień
wrzesień/październik
|
Agnieszka Balcerowiak
Agnieszka Dorniak,
Agnieszka Dorniak, Alicja Artemiuk
|
||
|
|
luty/czerwiec |
Alicja Artemiuk Agnieszka Dorniak
|
|
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem |
|
w miarę potrzeb |
Nauczyciele grup |
|
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
|
1. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci: ● stosowanie różnorodnych metod pedagogicznych podczas zajęć; ● organizowanie zabaw integracyjnych z wykorzystaniem różnorodnych metod pedagogicznych; ● prowadzenie zajęć plastycznych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych i malarskich; ● organizowanie spotkań oraz zajęć dydaktycznych według zaistniałej potrzeby.
|
cały rok
|
Nauczyciele grup
|
|
2. Wdrożenie alternatywnych metod pracy: ● Pedagogika zabawy – Klanza; ● Metoda Dobrego Startu; ● Kinezjologia Edukacyjna według Paula Dennisona; ● Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn; ● Metoda R. Labana; ● Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej; ●Metoda aktywnego słuchania muzyki wg. Batii Strauss; ● Elementy Integracji Sensorycznej; ● Edukacja matematyczna wg Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej ● Kodowanie na dywanie - Edusense.
|
cały rok |
Nauczyciele grup |
||
3. Wolontariat współpraca z SP |
listopad - czerwiec |
Włodzimierz Straburzyński (wszystkie grupy) |
||
4. Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i rodzicom:
|
wrzesień
do końca października
do końca kwietnia
październik/listopad
marzec/kwiecień
do 31.10 lub niezwłocznie po ustaleniu takiej konieczności
niezwłocznie po ustaleniu takiej konieczności
od momentu stwierdzenia indywidualnych potrzeb i możliwości
niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia |
Nauczyciele grup
Nauczyciele grup I, II i III
Nauczyciele grup I, II i III
Nauczyciele gr IV Nauczyciele gr IV
Nauczyciele grup
Nauczyciele grup
Nauczyciele grup
Dyrektor |
||
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
|
|
wrzesień
|
Agnieszka Dorniak |
|
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
|
|
cały rok/ według potrzeb |
Nauczyciele grup |
|
|
luty |
Alicja Artemiuk |
||
WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA |
||||
Przedszkole przyjazne rodzicom i dzieciom |
|
wrzesień |
Dyrektor |
|
● przedstawienie statutu przedszkola; ● przesłanie projektu koncepcji przedszkola; ● prezentacja podstawy programowej i procedurach bezpieczeństwa; ● prezentacja ramowego rozkładu dnia; ● prezentacja form współpracy przedszkole ● wybór osób reprezentujących grupę (rada oddziałowa) ● zgody rodziców i upoważnienia oraz inne sprawy grupowe;
|
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
||
|
wg harmonogramu |
Dyrektor/ Przedstawiciele Trójki Grupowej |
||
|
na bieżąco |
Nauczycielki grup |
||
|
przed rozpoczęciem każdego miesiąca |
Nauczyciele grup |
||
|
I półrocze II półrocze |
Nauczyciele grup |
||
|
wg. potrzeb |
Dyrektor |
||
|
wg. harmonogramu konsultacji specjalistów |
Specjaliści |
||
|
wg potrzeb |
Nauczyciele grup |
||
● plan współpracy ● rejestr kontaktów z rodzicami ● protokoły ● zgody rodziców ● upoważnienia ● inne
|
cały rok |
Nauczyciele grup, specjaliści |
||
FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU |
||||
Promocja przedszkola i system obiegu informacji |
|
cały rok |
Według ofert |
|
|
cały rok |
Włodzimierz Straburzyński |
||
|
marzec
marzec |
Nauczyciele wszystkich grup
Justyna Figlarowicz |
Opracowali: Agnieszka Dorniak, Włodzimierz Straburzyński
Kalendarz Imprez:
-
Sprzątanie świata (wrzesień)
-
Pasowanie na Przedszkolaka (listopad)
-
Mikołajki (grudzień)
-
Dzień Babci i Dziadka (styczeń/ luty)
-
Bal Karnawałowy (styczeń/ luty)
-
Pierwszy Dzień Wiosny (marzec)
-
Kiermasz Wielkanocny (marzec/kwiecień)
-
Dzień Rodziny (czerwiec)
-
Zakończenie Roku „Zerówek”(czerwiec)