Przedszkole nr 92

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Metody i formy pracy stosowane w Przedszkolu nr 92

Program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole”

Głównym programem realizowanym, w roku szkolnym 2020/2021 we wszystkich grupach wiekowych jest program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole” autorstwa Mirosławy Anny Pleskot i Agnieszki Staszewskiej-Mieszek. Program ten jest dostosowany do nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego Dz. U z 2017, poz. 356). Opisuje on proces wychowania i kształcenia dla dzieci w wieku 3–6 lat, pozwalając go różnicować w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Określa przewidywane osiągnięcia dzieci w stopniu bardzo szczegółowym.

Wprowadzane są elementy programu Celestyna Freineta. W codziennej pracy wykorzystujemy następujące metody i techniki: swobodna ekspresja artystyczna: plastyczna, techniczna, muzyczna, ruchowa, doświadczenia poszukujące, planowanie pracy, komunikacja, narada grupowa.

Program „Miasto pokoleń”

Celem programu jest rozwijanie wśród dzieci i młodzieży pojmowania starości jako naturalnej fazy rozwoju człowieka, przeciwdziałanie stereotypom dotyczących starości, wskazywanie korzyści płynących z uczestnictwa osób starszych w życiu społecznym, rozwijanie u dzieci i młodzieży przekonania, że pokolenie starszych osób ma podobne potrzeby jak inne grupy wiekowe (potrzeba bezpieczeństwa, przynależności, miłości, szacunku, uznania, samorealizacji, potrzeby poznawczo-intelektualne itd.), zwiększenie wrażliwości na potrzeby osób starszych, rozwijanie kompetencji kulturowych (otwartość, szacunek, tolerancja).

Program „Mali wspaniali”

Mali Wspaniali to program prowadzony od wielu lat w przedszkolach. Zachęca dzieci do aktywności fizycznej oraz uświadamia o korzyściach płynących z tej aktywności . Ma na celu promocję sportu wśród najmłodszych, w bezpośrednim związku z szerzeniem wartości tkwiących u podstaw sztuk walki.

Projekt „Cały Wrocław czyta”

To projekt skierowany do dzieci oraz nauczycieli Wrocławia. Jego zadaniem jest podnoszenie kompetencji czytelniczych i komunikacyjnych podopiecznych. Ciągłe wzbudzanie zainteresowania dzieci odbywaniem bajkowych podróży do krainy wartości oraz dziecięcej wyobraźni.

Program profilaktyki próchnicy zębów u dzieci w wieku przedszkolnym

Ideą programu jest podniesienie wiedzy rodziców/opiekunów, nauczycieli nauczania przedszkolnego, a także dzieci w wieku 3-5 lat na temat zapobiegania chorobie próchnicowej, poprzez codzienną higienę jamy ustnej, naukę prawidłowego szczotkowania zębów, przestrzegania zaleceń dietetycznych oraz kształtowanie postawy prozdrowotnej przedszkolaków przez zabawę i naukę. Istotą programu jest również stworzenie dzieciom, które nigdy nie były w gabinecie stomatologicznym, dogodnych warunków do kontaktu z lekarzem dentystą oraz higienistką, a także zaproszenie dziecka wraz z rodzicami/opiekunami do gabinetu dentystycznego, celem wykonania przeglądu stomatologicznego.

 

Program miejski „Kuźnia zdrowych nawyków”

 Celem tego programu jest włączenie aktywnego spędzania czasu w styl życia dzieci i ich rodzin. W przedszkolu podejmowane są działania o charakterze zdrowotnym, szczególnie promowana jest aktywność fizyczna dzieci. Uczymy dzieci czerpania przyjemności z aktywności ruchowej i zaszczepiamy w nich prawidłowe nawyki i postawy względem własnego ciała i zdrowia. W ciągu roku szkolnego w ramach propagowania aktywności fizycznej i wdrażania do rekreacji ruchowej organizujemy w naszym przedszkolu wiele działań i wydarzeń o charakterze ruchowym i sportowym. Wspólne zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, tańce, zawody sportowe integrują dzieci, uczą współzawodnictwa, samodzielności, zdrowej rywalizacji i zasad fair play. Pozwalają także zdobywać nowe doświadczenia, pokonywać własne bariery i zahamowania.